onsdag 10 oktober 2012

Rökningen kan påverka din fertilitet!

Nu är det snart 5 månader sedan jag slutade med cigaretter. Jag har hållit på till och från i flera år men aldrig slutat på grund av att jag inte ville. Sedan träffade jag min pojkvän och på vår tredje träff så bestämde jag mig för att sluta för gott, då jag ändå inte rökte framför honom.
Det var otroligt lätt för mig att sluta då jag såg det som en tävling mot mig själv.

En sak som jag upptäckte när jag slutade, var att jag fick tillbaka min pms. Jag har efter att jag slutade med p-piller haft oregelbunden mens och tappade min pms, jag hade ömma bröst och ont i ländryggen innan t.ex. Det var riktigt jobbigt att förlora den eftersom att det var ett tecken för mig att mensen var på väg.

Så nu när jag fick tillbaka min pms blev jag riktigt förvånad, för jag hade just varit på ungdomsmottagningen för att utreda min oregelbundna mens. Dock kom pmsen tillbaka med ett brak och allting gjorde MYCKET ondare!

Tre månader senare, vilket är nyss så gick jag på ett vaginalt ultraljud, och allting visade sig se jätte bra ut! Snacka om att man blev glad. Gynekologen frågade mig om jag har känt att mensen var på väg de senaste gångerna, och jag sa, ja som innan p-pillrena fast tio gånger värre. Gynekologen sa då att de gånger jag inte har haft pms har jag troligen inte heller haft ägglossning och därför ingen riktig och oregelbunden mens, och troligen har min kropp inte mått så bra innan som den gör nu.

Jag undrade då om min plötsliga kickstart av ägglossning  kan ha berott på att jag slutade röka. Hen svarade då att det är mycket möjligt, då det kan påverka fertiliteten.

Jag varnar därför er unga tjejer som vill ha barn nu eller i framtiden att ge upp cigaretter då det påverkar kroppen mer än ni tror!! Tänk när ni står där en dag och försöker skaffa barn, men det går inte för att ni har rökt bort er fertilitet . En riktig tankeställare som gör att jag aldrig kommer stoppa en cigarett i munnen igen.. Kram // Miss Martini

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar